
De onvergetelijke zeebonk Popeye werd ijzersterk van spinazie. Ondertussen zijn de claims over spinazie ietwat bijgesteld maar het positieve effect van Popeye blijft. Het tekenfilmfiguurtje laat kinderen nog altijd meer groenten eten, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek uit Bangladesh. Het onderzoek is gehouden onder kinderen tussen vier en vijf jaar oud.
De betrokken vrijwilligers aten zelfs twee keer zoveel groenten dan de andere kinderen. De kinderen werden ook aangemoedigd om groenten te planten, groenten en fruit te proeven en groentesoep te maken. Popeye had geen invloed op de fruitconsumptie van de kinderen, maar dat is waarschijnlijk te verklaren door het feit dat ze al genoeg fruit aten.
Eerder bleek ook al dat spinazie uit blik, zoals Popeye eet, enorm goed verkoopt. In 2009 jaar steeg de verkoop met 24 procent.
Popeye werd voor het eerst op het scherm getoond in 1933, met als doel kinderen meer spinazie te laten eten. En dat lukte.
Bron: HLN