
We zijn opgegroeid met de wetenschap dat het eten van groente en fruit gezond is. Voor sommige soorten fruit is die aanname dubbel zo sterk. Zo staan de blauwe bes en de aardbei momenteel volop in de belangstelling. Uit internationaal onderzoek blijkt namelijk dat deze twee stukjes zachtfruit stoffen bevatten die bevorderlijk zijn voor onze gezondheid. Het symposium ‘Waar voor je gezondheid’ op 17 juni bij The Scelta Institute in Venlo, georganiseerd door de blauwe bessen- en aardbeiensector, is dan ook speciaal gewijd aan de bevindingen uit het onderzoek.
De aardbei is alom bekend en geliefd, voor de blauwe bes loopt nu vooral nog een groep van ‘insiders’ warm. Toch hebben de aardbei en blauwe bes – beide behorend tot de categorie zachtfruit – veel dingen met elkaar gemeen; ze zijn lekker, veelzijdig, maar belangrijker: van beide wordt verondersteld dat ze bevorderend zijn voor onze gezondheid. Onderzoekers aan de universiteiten van Maastricht en Wageningen hebben zich gebogen over de vraag wat beide stukjes fruit dan zo gezond maakt.
Antioxidanten
Zowel de blauwe bes als de aardbei bevatten een vrij hoog gehalte aan antioxidanten. “Deze bio-actieve stoffen staan erom bekend dat ze radicalen in het lichaam afvangen”, zegt Theo de Kok, verbonden aan de Universiteit van Maastricht. “Radicalen zijn ongezonde stoffen die in ons lichaam worden aangemaakt door invloeden van buiten. Denk aan bepaalde soorten voeding, maar ook aan andere dagelijkse zaken als straling en ongezonde luchtdeeltjes die we inademen. De radicalen veranderen moleculen in ons lichaam die eigenlijk niet mogen veranderen. Ze beschadigen ons DNA en brengen de celdeling van slag, de belangrijkste oorzaak van een ziekte als kanker. Antioxidanten vangen de radicalen af. De belangrijkste antioxidanten zijn de anthocyanen, een plantaardige kleurstof die ook zorgt voor de blauwe en rode kleur van de bes en de aardbei. Aardbeien en blauwe bessen zitten vol antioxidanten, zodat we gerust mogen stellen dat het nuttigen ervan de schadelijke effecten beperkt en onze gezondheid ten goede komt.”
Om die stelling te toetsen werd een unieke humane studie uitgevoerd. De resultaten daarvan worden op 17 juni gepresenteerd. “Daarbij zijn we er van uitgegaan dat ieder mens anders is”, aldus De Kok. Het is net als met de rokende opa van 80, die ondanks zijn slechte gewoonte nog in blakende gezondheid verkeert. De ene mens is de andere niet. Pas met het beantwoorden van dit soort vragen kunnen we exact bepalen hoe we de gezondheidswinst uit blauwe bessen en aardbeien kunnen optimaliseren.”
Effecten op hart- en vaatziekte
Ook de aardbei komt uitgebreid aan bod op 17 juni. “Uit eerdere bevolkingsonderzoeken, onder meer in Amerika, blijkt dat de consumptie van groente en fruit beschermt tegen hart- en vaatziekte en dat vooral de aardbei er daarbij goed uit komt”, zegt Geja Hageman van de Universiteit van Maastricht. Zij onderzoekt momenteel welk effect de aardbei kan hebben op mensen met overgewicht en ouderdomsdiabetes, mensen die een verhoogd risico lopen om hart- en vaatziektes te ontwikkelen. “Dit is in Nederland een grote groep. In ons onderzoek willen we niet alleen toetsen of de aardbei een positief effect heeft op de gezondheid, maar ook precies aantonen wat er precies gebeurt in het lichaam als we aardbeien eten. We zijn bijna klaar met het analyseren van de resultaten. Op 17 juni gaan we de bevindingen presenteren .”
Sapjes en jam
Meer concrete informatie is ook erg belangrijk voor de verwerkende industrie. Hans Helsper van Wageningen Universiteit onderzoekt wat er gebeurt als blauwe bessen worden verwerkt of behandeld en welke uitwerking dat heeft op de gezondheidsbevorderende effecten van de blauwe bes. “Zo hebben we gekeken naar de verschillen tussen de bewerking van verse blauwe bessen en het verwerken van bessen in bijvoorbeeld jam en sappen. Wat doen deze processen bijvoorbeeld met de antioxidantcapaciteit. De uitkomsten van het onderzoek mogen best verrassend worden genoemd. En zullen zeker ook van belang zijn voor de verwerkende industrie die producten wil gaan maken met allerlei gezondheidsclaims.”
Aanmelden
Geïnteresseerden voor het symposium kunnen zich aanmelden via de website www.waarvoorjegezondheid.nl.
Bron: Imagro